Η ασφάλεια των παιδιών μας είναι το Α και το Ω ειδικά όταν πρόκειται για την μετακίνηση τους με το αυτοκίνητο. Από τη γέννηση ακόμη του βρέφους και την μεταφορά του με ασφάλεια στο σπίτι μέχρι και την ηλικία των 12 ετών περίπου είναι απαραίτητη η χρήση κατάλληλου καθίσματος αυτοκινήτου. Πολλοί από εμάς δεν γνωρίζουμε ποια είναι τα στάνταρ ασφαλείας που πρέπει να πληροί ένα καρεκλάκι για το αυτοκίνητο και επίσης πολλές φορές τοποθετούμε με λάθος τρόπο το ίδιο το κάθισμα είτε ακόμη και το παιδί σε αυτό.
Πάμε όμως να δούμε κάποια βασικά πράγματα που θα πρέπει όλοι μας να έχουμε υπόψη για την οδική ασφάλεια των παιδιών μας. Αρχικά υπάρχουν οι διάφορες κατηγορίες καθισμάτων αναλόγως την ηλικία, το βάρος & το ύψος του παιδιού καθώς και συγκεκριμένα crash tests και πρωτόκολλα που πρέπει να ελέγχουμε όσον αφορά την ασφάλεια.
Γενικά υπάρχουν τρεις βασικές κατηγορίες παιδικών καθισμάτων σε σχέση με το βάρος του παιδιού.
- Η κατηγορία 0/0+ (το γνωστό σε όλους μας αυγό) η οποία απευθύνεται σε παιδιά από 0 έως 13 κιλά (περίπου από 0 έως 15 μηνών) και πρέπει να τοποθετείται αντίθετα από τη φορά κίνησης του αυτοκινήτου δηλαδή προς τα πίσω.
- Η κατηγορία 1 απευθύνεται σε παιδιά από 9 έως 18 κιλά (περίπου από 9 μηνών έως 4 ετών) και τοποθετούνται είτε αντίθετα αλλά είτε προς την φορά κίνησης του αυτοκινήτου. Σύμφωνα όμως με το μοντέλο της Σουηδίας τα παιδιά θα πρέπει να κοιτούν προς τα πίσω έως και 4 ετών.
- Η κατηγορία 2/3 απευθύνεται σε παιδιά από 15 έως 36 κιλά (περίπου από 3,5 έως 12 ετών) και τοποθετούνται μόνον προς την φορά κίνησης του αυτοκινήτου.
Με βάση λοιπόν την ανάπτυξη του παιδιού μας και την ηλικία του ιδανικά έως και τα 4 έτη θα πρέπει να επιλέγουμε το κατάλληλο κάθε φορά κάθισμα αυτοκινήτου με φορά τοποθέτησης να κοιτάει προς τα πίσω. Επίσης θα πρέπει να ελέγχουμε τις οδηγίες τοποθέτησης του κατασκευαστή και να προτιμούμε την βάση isofix αν είναι διαθέσιμη στο αυτοκίνητο μας γιατί παρέχει έξτρα ασφάλεια ως προς την σωστή τοποθέτηση στο αυτοκίνητο. Παράλληλα θα πρέπει να έχουμε υπόψη μας την ασφάλεια του κάθε καθίσματος και τι ελέγχους και crash tests έχει περάσει. Τα Ευρωπαϊκά στάνταρ ασφαλείας της Γερμανίας και Ελβετίας ADAC & TCS είναι απαραίτητο να υπάρχουν καθώς και να υπάρχει έγκριση του κατασκευαστή με βάση το πρότυπο R44-04 (ισχύει από το 2006 καθορίζει τις κατηγορίες καθισμάτων αυτοκινήτου ανάλογα με το βάρος του παιδιού). Τα εγκεκριμένα από τον τύπο καθίσματα αυτοκινήτων υποβάλλονται κυρίως σε μετωπικές δοκιμές πρόσκρουσης, καθώς και στατικές δοκιμές όλων των εξαρτημάτων ασφαλείας. Παράλληλα το πρότυπο R129 (ισχύει από το 2013 και κατατάσσει τις θέσεις ανάλογα με το μέγεθος του παιδιού) και η έγκριση των καθισμάτων απαιτεί εκτεταμένες δοκιμές, τόσο σε πρόσκρουση όσο και σε πλευρική σύγκρουση. Αυτό το πρότυπο επεκτείνει την απαγόρευση μεταφοράς παιδιών σε θέση προς τα εμπρός έως την ηλικία των 15 μηνών και απαιτεί να διασφαλιστεί ότι το κάθισμα αυτοκινήτου αντιστοιχεί σε όλους τους τύπους σώματος των παιδιών για τα οποία προορίζεται.
Πέρα λοιπόν από τα βασικά στοιχεία όπως αναφέρθηκαν παραπάνω θα πρέπει να προσέξουμε να τοποθετούμε σωστά το παιδί στο καρεκλάκι του καθώς δεν πρέπει ποτέ να του φοράμε μπουφάν ή ζακέτα ώστε να δεθεί σωστά, αλλά και να σφίγγουμε καλά τις ζώνες ασφαλείας αναλόγως του καθίσματος που έχουμε επιλέξει.
Μέχρι τώρα όσο μεγάλωνε ο μικρός μου πάντα προσπαθούσαμε να επιλέγουμε τα πιο ασφαλή καθίσματα για εκείνον και ποτέ κριτήριο μας δεν ήταν η τιμή. Για κάτι τόσο σοβαρό όσο η ασφάλεια του κατά τις μετακινήσεις μας επιλέγαμε με αυστηρότητα το κάθισμα αυτοκινήτου όπως τώρα κάνουμε και για το κοριτσάκι μας.
Λόγω του ότι ο μικρός μας είναι σχεδόν 5 ετών αρκετά ψηλός και στα 18 κιλά, έπρεπε να αλλάξουμε κάθισμα και να ανέβουμε κατηγορία στα 15-36 kg. Μετά από πολύ μεγάλη έρευνα αγοράς όσων αφορά την ασφάλεια, καταλήξαμε στο Renofix με σύστημα τεχνολογίας Softness® της Γαλλικής εταιρίας Renolux. Το συγκεκριμένο κάθισμα αυτοκινήτου πληροί καταρχάς όλα τα απαραίτητα Ευρωπαϊκά στάνταρ ασφαλείας κατά ADAC και TCS καθώς και τα πρότυπα R44-04 & R129. Σημαντικό είναι ότι ο σκελετός του κατασκευάζεται από χάλυβα υψηλής αντοχής και το σώμα του έχει αφρό πολυουρεθάνης υψηλής πυκνότητας για ενισχυμένη πλευρική προστασία βάση του συστήματος Softness® παρέχοντας στο παιδί τη βέλτιστη προστασία σε περίπτωση πλευρικής σύγκρουσης.
Επίσης είναι πολύ ελαφρύ στη μεταφορά του και πολύ εύκολο στην τοποθέτηση του στο αυτοκίνητο στις υποδοχές του isofix (κλείνει απλώς με ένα κλικ). Το προσκέφαλο του είναι τόσο μαλακό και ταυτόχρονα μεταβλητό σε ύψος έως και 15 εκατοστά ώστε να το ρυθμίζουμε με βάση το ύψος του παιδιού. Τέλος έχει 4 θέσεις ανάκλισης που ρυθμίζονται πολύ εύκολα με το χέρι για να είναι πιο άνετο το παιδί καθώς κοιμάται σε ένα μακρινό ταξίδι.
Θεωρώ ότι έχουμε κάνει την καλύτερη δυνατή επιλογή καθίσματος στην κατηγορία του ως προς την άνεση & φυσικά την ασφάλεια, μιας και σε πρόσφατο ταξίδι μας στη Θεσσαλονίκη ο μικρός μας κάθισε άνετα και κοιμήθηκε 2 ολόκληρες ώρες χωρίς να παραπονιέται ότι δεν βολεύεται ή να μας κάνει την συνήθη ερώτηση πότε φτάνουμε! Το συγκεκριμένο κάθισμα το προμηθευτήκαμε από το αγαπημένο μας κατάστημα Mysunshine που εμπιστευόμαστε τυφλά σε τέτοιες σοβαρές αγορές. Κυκλοφορεί σε 3 αποχρώσεις μαύρο, μπλέ και κόκκινο και είναι τέλειο, άνετο & απόλυτα ασφαλές για παιδιά από 4 έως 12 ετών.
Το συστήνω με κλειστά μάτια σε κάθε γονιό που ψάχνει το κατάλληλο κάθισμα για το παιδί του για αυτές τις ηλικίες. Γιατί η ασφάλεια των παιδιών μας είναι ότι πιο σημαντικό και δεν πρέπει να κάνουμε καμία έκπτωση στην αγορά καθίσματος αυτοκινήτου!
Funky Mama
Links:
https://www.mysunshine.gr/
https://www.mysunshine.gr/spiti/bolta/kathismata-aytokinitoy-aksesoyar-kathismaton/15-36-kila-3-eton-13-eton/renolux-kathisma-aytokinitoy-tekhnologias-softness-15-36-kila-renofix-carbon.html
https://www.facebook.com/mysunshine.gr
https://www.instagram.com/mysunshine_gr/